Monumentaal wachtschip MS Hendrika
MS. Hendrika
De MS. Hendrika was een een beurtvaarder die van 1913 tot 1964 gevaren heeft tussen Rotterdam, Zeeland en Noord-Brabant met als thuishaven Zevenbergen. In 1964 is het schip van de sloop gered door vrijwilligers van de Matthijs Heldt Groep en wordt tot op heden door ons gebruikt als wachtschip.
De MS. Hendrika is door inzet van een aantal enthousiaste vrijwilligers nog steeds in originele en goede staat te bevaren en te bewonderen in haar thuishaven in Zevenbergen.
Eigenschap | Wat |
---|---|
Type | Luxe Motor |
Werf | Gebr. Paans, Roodevaart, Nederland |
Eerste eigenaar | Franciscus Kraak in Zevenbergen |
Bouwjaar | 1913 |
Afmetingen | 24,45 bij 4,68 meter |
Diepgang | 1,30 meter |
Holte | 1,90 meter |
Laadvermogen | 98 ton |
Voortstuwing | Imob La Roche |
Type | 2 cilinder 60 pk |
Maximaal toerental | 360 rpm |
Bouwjaar motor | 1939 |
Lier-motor | Deutz, één cilinder diesel |
Geschiedenis
In 1913 werd bij scheepswerf Paans te Roodevaart de laatste hand gelegd aan de Hendrika, vernoemd naar de moeder van de eerste schipper. Scheepswerf De Hoop der drie Gebroeders lag aan het begin van de Roodevaart en begon haar werkzaamheden in de 19e eeuw, tot de jaren 70 van de 20e eeuw. De werf was gespecialiseerd in de bouw van schepen met een petroliummotor.
Op 28 november 1913 is de Hendrika officieel opgemeten bij de scheepswerf en kwam men uit op 21,50 meter lang, 4,66 meter breed en een laadvermogen van 72,850 ton. De Hendrika had toendertijd een 40pk eencilinder Kromhout motor aan boord.
In 1914 is de MS Hendrika in de vaart genomen door Franciscus Kraak. Het schip diende als beurtvaarder tussen Rotterdam, Zeeland en Noord-Brabant. Beurtvaart was een vorm van scheepvaart waarbij in het geval van de MS Hendrika vracht vervoerd werd volgens een vaste dienstregeling. De haven van Zevenbergen is altijd de thuishaven van de Hendrika geweest.
De MS Hendrika had vaak vaste goederen aan boord, zo transporteerde het onder meer grote vaten voor de vetfabriek van Wigleven, een chemische fabriek die toendertijd aan de Huizersdijk in Zevenbergen zat, aan de Mark. De fabriek produceerde onder andere stearine en oleïne. De fabriek is later verhuisd naar de Schansdijk, waar het werd overgenomen door chemiebedrijf Caldic.
Verder vervoerde de Hendrika meel en koolzuurflessen voor bierbrouwerij Het Wit Anker uit Breda, die zich had gevestigd op Haven 4 in Breda.
In 1953 is de Hendrika met bijna 4 meter verlengd en is de Kromhout moter vervangen voor een 60 pk twee cilinder Imob La Roche uit 1939. Na de verlanging is ze 24,45 meter geworden.
Er is weinig bekend over Imob La Roche motoren, het exemplaar die in de Hendrika ligt komt uit een gemaal en is dus helemaal geen scheepvaartsmotor. De Imob fabriek stond in Antwerpen aan de noorderlaan ter hoogte van het Leopolddok. Het schijnt dat de fabriek gloeikopmotoren gemaakt heeft.
30 jaar groot onderhoud
Onderstaande is gecoördineerd en uitgevoerd door Tech-Team o.l.v. beheerder Nijs een veelal mogelijk gemaakt d.m.v. sponsoring en donaties.
1992
Onderbouw stuurhut vernieuwd
1995
Dokken, groot onderhoud
Schroef vervangen
1997
Alle luiken vernieuwd
1998
Keuken vernieuwd en vaste drinkwatertank geplaatst
Dokken hennegatskoker vernieuwd
Schroefas vervangen
1999
Brandstoftank vernieuwd
Aggregaat geïnstalleerd
2000
Startluchtcompressor geïnstalleerd
2002
Dokken en keuren m.b.t. inschrijving bij LVBH als varend monument
Dieptemeter geïnstalleerd
2003
Nieuwe kooien in ruim aangebracht
Buikdenning vernieuwd
2005
Diverse aanpassingen m.b.t. NTC certificering
Schouw vooronder in originele staat hersteld
Startluchttanks vernieuwd
2006
Dokken, groot onderhoud
Boegschroef geïnstalleerd
2007
Mastvoet vernieuwd
Dekzeil vernieuwd
2009
Stagen en hijstuigage vernieuwd
2011
Voorbolders vernieuwd
Koppeling gereviseerd
AIS geïnstalleerd
Herkeuring NTC certificering
2012
Dokken en diverse aanpassingen m.b.t. CVO certificering
Hoofdmotor afgesteld
Meetbrief vernieuwd
2013
Boegschroef vernieuwd
Vooronder gemodificeerd
2014
Uitlaatkoeler gerepareerd en koelwatersysteem schoongemaakt
Bovenbouw stuurhut vernieuwd
Stuurwiel vernieuwd
Liermotor gereviseerd
2015
Smeeroliepomp hoofdmotor gereviseerd
Verlichting vernieuwd door LED verlichting
Nieuwe matrassen
Meertrossen vernieuwd en trossenkorven gemaakt
Railing gerenoveerd
2016
Koppeling gereviseerd
Zijstagspanners vernieuwd
2017
Cilinderkoppen gereviseerd
Drijfstanglagers vernieuwd
Koelsysteem gespoeld
Roerkoning lekkage verholpen en voorzien van afdekkap
2018
Betimmering achteronder gemodificeerd
Roerwerk schoongemaakt en gesmeerd
Generator groot onderhoud
2019
Vlak schoongemaakt en behandeld
Buikdenning gerepareerd
Liermotor groot onderhoud
Mastvoet gereviseerd
Brandstof overschot gerealiseerd
Dokken en diverse aanpassingen m.b.t. CVO certificering
Boordaccu’s vernieuwd
2020
Boeg gerepareerd
Ornament en benaming op boeg en spiegel vernieuwd
Drinkwatertank gerepareerd
Acculader vernieuwd
2021
Ankerlier groot onderhoud
Dektentdoek vernieuwd
Oliepomp reviseren
Spanten oplassen
Dieptemeter vernieuwd
2022
Huid gereinigd en geschilderd
Verstuiver lekkage gerepareerd
Dek onderhoud
Liermotor gereviseerd
Onderwaterschip behandeld
Generator gereviseerd
Bronnen & verder lezen
https://www.bndestem.nl/moerdijk/iedereen-mag-stukje-varen-op-de-100-jarige-ms-hendrika~ab1cf450/
https://www.ssrp.nl/netwerk/werven/scheepswerf-gebr-paans-roodevaart
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrika_(schip,_1913)
https://bhs20.lvbhb.nl/BHS/show1ship.php?id=MTE2NTY=
https://nl.scoutwiki.org/M.s._Hendrika
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Details.php?Meetcode=Zb919N
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?lijst=overzicht_kromhoutmotoren