Monumentaal wachtschip MS Hendrika

MS. Hendrika

De MS. Hendrika was een een beurtvaarder die van 1913 tot 1964 gevaren heeft tussen Rotterdam, Zeeland en Noord-Brabant met als thuishaven Zevenbergen. In 1964 is het schip van de sloop gered door vrijwilligers van de Matthijs Heldt Groep en wordt tot op heden door ons gebruikt als wachtschip.

De MS. Hendrika is door inzet van een aantal enthousiaste vrijwilligers nog steeds in originele en goede staat te bevaren en te bewonderen in haar thuishaven in Zevenbergen.

Eigenschap Wat
Type Luxe Motor
Werf Gebr. Paans, Roodevaart, Nederland
Eerste eigenaar Franciscus Kraak in Zevenbergen
Bouwjaar 1913
Afmetingen 24,45 bij 4,68 meter
Diepgang 1,30 meter
Holte 1,90 meter
Laadvermogen 98 ton
Voortstuwing Imob La Roche
Type 2 cilinder 60 pk
Maximaal toerental 360 rpm
Bouwjaar motor 1939
Lier-motor Deutz, één cilinder diesel

Geschiedenis

In 1913 werd bij scheepswerf Paans te Roodevaart de laatste hand gelegd aan de Hendrika, vernoemd naar de moeder van de eerste schipper. Scheepswerf De Hoop der drie Gebroeders lag aan het begin van de Roodevaart en begon haar werkzaamheden in de 19e eeuw, tot de jaren 70 van de 20e eeuw. De werf was gespecialiseerd in de bouw van schepen met een petroliummotor. 

Op 28 november 1913 is de Hendrika officieel opgemeten bij de scheepswerf en kwam men uit op 21,50 meter lang, 4,66 meter breed en een laadvermogen van 72,850 ton. De Hendrika had toendertijd een 40pk eencilinder Kromhout motor aan boord. 

In 1914 is de MS Hendrika in de vaart genomen door Franciscus Kraak. Het schip diende als beurtvaarder tussen Rotterdam, Zeeland en Noord-Brabant. Beurtvaart was een vorm van scheepvaart waarbij in het geval van de MS Hendrika vracht vervoerd werd volgens een vaste dienstregeling. De haven van Zevenbergen is altijd de thuishaven van de Hendrika geweest. 

De MS Hendrika had vaak vaste goederen aan boord, zo transporteerde het onder meer grote vaten voor de vetfabriek van Wigleven, een chemische fabriek die toendertijd aan de Huizersdijk in Zevenbergen zat, aan de Mark. De fabriek produceerde onder andere stearine en oleïne. De fabriek is later verhuisd naar de Schansdijk, waar het werd overgenomen door  chemiebedrijf Caldic. 

Verder vervoerde de Hendrika meel en koolzuurflessen voor bierbrouwerij Het Wit Anker uit Breda, die zich had gevestigd op Haven 4 in Breda.

Op 23 november 1942 is de Hendrika opnieuw opgemeten.

In 1953 is de Hendrika met bijna 4 meter verlengd en is de Kromhout moter vervangen voor een 60 pk twee cilinder Imob La Roche uit 1939. Na de verlanging is ze 24,45 meter geworden. 

Er is weinig bekend over Imob La Roche motoren, het exemplaar die in de Hendrika ligt komt uit een gemaal en is dus helemaal geen scheepvaartsmotor. De Imob fabriek stond in Antwerpen aan de noorderlaan ter hoogte van het Leopolddok. Het schijnt dat de fabriek gloeikopmotoren gemaakt heeft.

30 jaar groot onderhoud

Onderstaande is gecoördineerd en uitgevoerd door Tech-Team o.l.v. beheerder Nijs een veelal mogelijk gemaakt d.m.v. sponsoring en donaties. 

1992

Onderbouw stuurhut vernieuwd

1995

Dokken, groot onderhoud
Schroef vervangen

1997

Alle luiken vernieuwd

1998

Keuken vernieuwd en vaste drinkwatertank geplaatst
Dokken hennegatskoker vernieuwd
Schroefas vervangen

1999

Brandstoftank vernieuwd
Aggregaat geïnstalleerd

2000

Startluchtcompressor geïnstalleerd

2002

Dokken en keuren m.b.t. inschrijving bij LVBH als varend monument
Dieptemeter geïnstalleerd

2003

Nieuwe kooien in ruim aangebracht
Buikdenning vernieuwd

2005

Diverse aanpassingen m.b.t. NTC certificering
Schouw vooronder in originele staat hersteld
Startluchttanks vernieuwd

2006

Dokken, groot onderhoud
Boegschroef geïnstalleerd

2007

Mastvoet vernieuwd
Dekzeil vernieuwd

2009

Stagen en hijstuigage vernieuwd

2011

Voorbolders vernieuwd
Koppeling gereviseerd
AIS geïnstalleerd
Herkeuring NTC certificering

2012

Dokken en diverse aanpassingen m.b.t. CVO certificering
Hoofdmotor afgesteld
Meetbrief vernieuwd

2013

Boegschroef vernieuwd
Vooronder gemodificeerd

2014

Uitlaatkoeler gerepareerd en koelwatersysteem schoongemaakt
Bovenbouw stuurhut vernieuwd
Stuurwiel vernieuwd
Liermotor gereviseerd

2015

Smeeroliepomp hoofdmotor gereviseerd
Verlichting vernieuwd door LED verlichting
Nieuwe matrassen
Meertrossen vernieuwd en trossenkorven gemaakt
Railing gerenoveerd

2016

Koppeling gereviseerd
Zijstagspanners vernieuwd

2017

Cilinderkoppen gereviseerd
Drijfstanglagers vernieuwd
Koelsysteem gespoeld
Roerkoning lekkage verholpen en voorzien van afdekkap

2018

Betimmering achteronder gemodificeerd
Roerwerk schoongemaakt en gesmeerd
Generator groot onderhoud

2019

Vlak schoongemaakt en behandeld
Buikdenning gerepareerd
Liermotor groot onderhoud
Mastvoet gereviseerd
Brandstof overschot gerealiseerd
Dokken en diverse aanpassingen m.b.t. CVO certificering
Boordaccu’s vernieuwd

2020

Boeg gerepareerd
Ornament en benaming op boeg en spiegel vernieuwd
Drinkwatertank gerepareerd
Acculader vernieuwd

2021

Ankerlier groot onderhoud
Dektentdoek vernieuwd
Oliepomp reviseren
Spanten oplassen
Dieptemeter vernieuwd

2022

Huid gereinigd en geschilderd
Verstuiver lekkage gerepareerd
Dek onderhoud
Liermotor gereviseerd
Onderwaterschip behandeld
Generator gereviseerd